Krönika ur gratis tidningen City Malmö 14/9-11

Läste igår ur gratis tidningen city som vi skåningar får när vi åker tåg osv ..
det fanns en krönika som både jag o jesper fick oss ett rejält skratt av ..
och som jag dessutom tänker dela med mig av !

Krönikan är skriven utav :Fredrik Backman..
Och man kan inget annat än att älska den ! 

"Öppet brev till Disney channel

Hej Disney Channel! Jag och min son sitter här och tittar på ert tecknade program ”Händige Manny”, om en snickare som använder talande verktyg. Som förälder känner jag mig kränkt faktiskt.

För det första: Verktyg kan inte prata. Sjukt orealistiskt. Fattar ni hur besvikna barnen kommer bli när de ska göra smörkniven på slöjden? Flera av dem kommer hoppa av skolan. Börja köra moppe och testa hallucinogener. Jag vet hur det funkar. Och sen dödar de en pensionär och bara ”verktygen sa åt mig att göra det!”. Fattar ni att det kommer vara ert fel då?

Och vad har den här Manny för referenser? Utbildning? Om mitt barn ska sitta här och gå helt apskit för att clownen kan dra en skruv i en bräda så vill jag veta om det här är behörig personal. Det är faktiskt lag på det. Jag kan anmäla!

Och verktygen, hur redovisas de i deklarationen? Va? ROT-avdraget gäller faktiskt bara arbetskraft, inte material. Men här är de b-å-d-a. Det tror jag att skattemyndigheten skulle vara väldigt intresserade av.

Finns F-skattsedel? Skyddsombud? Flera av verktygen ger ett icke-skandinaviskt intryck. Pratar engelska och har sig. Vad skickar det för signaler till barnen? Att alla hantverkare är utlänningar? Är ni rasister eller? Och varför är inte Manny tjej? Försöker ni säga att tjejer inte kan vara hantverkare? Är Manny kanske homosexuell? Varför måste han dölja det i så fall? Varför tvingar ni Manny att gömma vem han är!? Dåligt!

Och den här talande stjärnskruvmejseln Phillip. Jag säger inte att han tar kokain. Men jag har i flertalet avsnitt noterat hur han uppträtt nervöst, varit rödögd och uppvisat tecken på muntorrhet. Jag anklagar ingen. Jag säger bara att o-m han nu tar kokain, vill vi då ha honom som förebild för våra barn? Va? Tycker ni det? Det tycker faktiskt inte jag. Jag vill inte ha knarkare med vassa föremål som hugger ihjäl våra barn, men det kanske ni vill Disney Channel? Va?

Jag kommer starta en Facebook-grupp om det här. Bara så ni vet.

Vänliga hälsningar från en förälder som BRYR sig! "

Just love it ! :)

Kommentera inlägget här: